تن تن بلاگ

حضور شخص کاراکتر هرژه در انیمیشن تن تن

 
تاکنون تعدادی اثر سینمایی شامل فیلم و انیمیشن بصورت اقتباسی از ماجراهای تن تن ساخته شده است. فیلمنامه های این آثار هم تا مقدار زیادی به اصل داستان وفادار مانده اند ؛ در این بین مجموعه انیمیشن تن تن ساخت مشترک بلژیک و کانادا به عنوان موفق ترین اثر شناخته می شود. این مجموعه انیمیشن شباهت های بسیاری با اصل داستان دارد بطوریکه تاحدودی همان حسی را که  خواننده هنگام خواندن کتاب بهش دست می دهد را به بیننده القا می کند. حالا یکی از خلاقانه ترین کارهایی که صورت گرفته برای ساخت این انیمیشن ، نمایش کاراکتری با شکل و شمایل هرژه هست!
این شخصیت که نه نام مشخصی دارد و نقش چندان موثری ایفا میکند (به جز چند سکانس محدود) ولی سروکله اش تقریبا همه جا (از آمریکا تا اروپا ،عربستان و چین!) پیدا می شود. حتی در یکی از سکانس ها هم ظاهرا آماده نقاشی کردن است..
این موضوع در  فیلم اسب شاخدار هم به تقلید از همین مجموعه تکرار شد؛هرژه رو در ابتدای فیلم میبنیم که ظاهرا نقاش دوره گردی است و  در بازار چهره تن تن را نقاشی می کند.
 
 
 

برچسب‌ها: هرزه در فیلم تن تن, تن تن بلاگ, اسب شاخدار, مجموعه انیمیشن تن تن
+ نوشته شده در  یکشنبه ششم آذر ۱۳۹۰ساعت 13:38  توسط محمد حسین   | 

فیلم "خرچنگ پنجه طلایی "

 

     خرچنگ پنجه طلایی (Le crabe aux pinces d'Or) اولین فیلم  سینمایی اقتباس شده از سری ماجراهای تن تن می باشد که از کتابی به همین نام نیز  بهره گرفته شده است. این فیلم  به زبان فرانسوی بوده و محصول سال 1947کشور  بلژیک (زادگاه تن تن) می باشد. این اثر با ورژن سیاه و سفید به شیوه ی استاپ موشن ساخته شده و کارگردانی آن را کلود مزون بر عهده داشته است. که این فیلم تا حد زیادی به داستان اصلی وفادار مانده ، بطوریکه دیالوگ های رد و بدل شده در فیلم عینا به ترتیب خود کتاب است ، درحالیکه در نسخه های بعدی ، این موضوع کمتر رعایت شده است ( البته به جز سری انیمیشن ماجراهای تن تن [1991] ).

این فیلم در مقایسه با آثار بعدی از ماجراهای تن تن  موفقیت چندانی را نتوانست کسب کند و همچنین تهیه کننده این اثر با ورشکستگی روبه رو شده  و در نهایت فیلم به همراه اموال دیگر این تهیه کننده توقیف شد.

داستان این فیلم پیرامون درگیری تن تن با یک باند قاچاق مواد مخدر است که ماجرا با پیدا شدن یک قوطی کنسرو خالی خرچنگ توسط میلو شروع شده و در نهایت با پیوستن کاپیتان آرچیبالد هادوک ، این شخصیت دوست داشتنی و محبوب و  منحل شدن باند مواد به اتمام می رسد.

این خلاصه توضیحات مربوط به فیلم " خرچنگ پنجه طلایی " بود که همین امروز بعدازظهر  بخش زیرنویس آن به اتمام رسید 


برچسب‌ها: خرچنگ پنجه طلایی, فیلم خرچنگ پنجه طلایی, فیلم تن تن, تن تن بلاگ
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم تیر ۱۳۹۳ساعت 22:33  توسط محمد حسین   | 

دو هنرمند دیگر در کنار تن تن بازی می‌کنند

سحر دولتشاهی با لباس کاستافیوره در قصر مونداس


حضور سحر دولتشاهی برای ایفای نقش «بیانکا کاستافیوره» در کنار کاظم سیاحی که ایفای نقش «پرفسور تورنسل» را برعهده دارد، در نمایش «تن تن و راز قصر مونداس» قطعی شد.

به گزارش سه نسل، حضور سحر دولتشاهی برای ایفای نقش «بیانکا کاستافیوره» در کنار کاظم سیاحی که ایفای نقش «پرفسور تورنسل» را برعهده دارد، در نمایش «تن تن و راز قصر مونداس» به کارگردانی آروند دشت‌آرای قطعی شد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/09/28/13910928000450_PhotoL.jpg

بیانکا کاستافیوره خواننده ایتالیایی مهربان اما در عین حال مغرور، پرافاده و بی‌خیال ماجراهای تن‌تن و میلو است. او که عاشق جواهرات و محبوبیت است، شخصیتی مهربان دارد و اپرای فاوست را عامل موفقیت خود می‌داند. کاپیتان هادوک از کاستافیوره متنفر است و او را عفریته خطاب می‌کند، درحالی که پروفسور تورنسل عاشق اوست.

به گزارش روابط عمومی گروه هنرهای اجرایی ویرگول؛ پیش از این سعید چنگیزیان و حسن معجونی برای بازی در نقش‌های تن‌تن و کاپیتان هادوک معرفی شدند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/09/28/13910928000449_PhotoL.jpg

«تن تن و راز قصر مونداس» بازخوانی است به قلم محمد چرم‌شیر از مجموعه داستان‌های تن تن . در بازخوانی چرم‌شیر تمامی شخصیت‌های اصلی داستان‌های تن‌تن در موقعیت‌ متفاوتی حضور دارند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/09/28/13910928000448_PhotoL.jpg

گروه هنرهای اجرایی ویرگول که پیش از این با هدف ارایه‌ شیوه‌های نوین اجرایی آثار متفاوت نمایشی خلق کردند، این‌بار هم با شیوه‌های متفاوت مخاطب را شگفت‌زده خواهد کرد.

«تن تن و راز قصر مونداس» از نیمه زمستان در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه خواهد رفت و بزودی دیگر عوامل این اجرا از سوی کارگردان پروژه معرفی خواهند شد


برچسب‌ها: تن تن بلاگ, تن تن و راز قصر مونداس, سحر دولتشاهی, تورنسل
+ نوشته شده در  یکشنبه سوم دی ۱۳۹۱ساعت 17:21  توسط محمد حسین   | 

دانلود مستند " هرژه در کارگاهش " و تبلیغات غذای سگ"

امروز دوتا ویدئو آپلود کرد : یکی مستند هرژه در کارگاهش که مال آخرای دهه هفتاده و وسطای کتاب تن تن و پیکاروها.  و دیگری تبلیغات غذای سگ که در سال  ۱۹۶۹ ساخته شده و یا بهتر بگم  قسمت تبلیغاتی مجموعه کارتونی Hergé's Adventures of Tintin بوده. من خودم دو سال پیش این ویدئو ها رو دیدم و سال پیش رو آپارات هم گذاشتم تا بقیه هم ببینند. البته به خاطر یادبود آقای ژرژ در اسفندماه هم بوده.(روحش شاد) اینم لینک دانلود:

 

تبلیغات تن تنی:دانلود

حجم : 1,419 KB

هرژه در کارگاهش : دانلود

حجم : 795 KB

 (تصاویر این پست حذف شده است!)


برچسب‌ها: مستند هرژه, تبلیغات تن تن, تبلیغات غذای سگ, تن تن بلاگ
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۱ساعت 23:52  توسط محمد حسین   | 

تن‌تن در سرزمین جادوی دیجیتال

گفت‌و‌گو با «استيون اسپيلبرگ» و «پيتر جكسون»
 
تن‌تن در سرزمین جادوی دیجیتال
کودکان  > رسانه  - ترجمه‌ی شیرین موسوی: «استیون اسپیلبرگ» و «پیتر جکسون» هر دو از فیلم‌سازهای پرطرفداری هستند که در همکاری اخیرشان، انیمیشن بلند «ماجراهای تن‌تن؛ راز اسب شاخدار» سنگ تمام گذاشتند و انیمیشنی ساختند که پیش از این هرگز با این کیفیت ساخته نشده بود.

با این‌که پیتر جکسون تنها تهیه‌کننده‌ی این فیلم بود، اما حضور او و تکنیک‌های دیجیتالی کمپانی‌اش، کاملاً در فیلم احساس می‌شود. این فیلم برنده‌ی جایزه‌ی بهترین انیمیشن «گُلدن گِلوب» هم شده و نسخه‌ی دوبله‌ی فارسی آن این روزها در بیش‌تر فروشگاه‌های محصولات فرهنگی و سوپرمارکت‌های کشور وجود دارد. به همین بهانه ترجمه‌ی گفت‌و‌گویی از این دو فیلم‌ساز را برای شما می‌آوریم.

  • لطفاً کمی درباره‌ی استفاده از فناوری «ضبط حرکت»1 (موشن کَپچِر) در ماجراهای تن‌تن توضیح بدهید؟

پیتر جکسون:

خوب در واقع«ضبط حرکت» دقیقاً همان چیزی است که ما می‌خواستیم انجام بدهیم. ضبط حرکت یک ژانر نیست؛ یک «وسترن اسپاگتی»2 هم نیست! ضبط حرکت، یک ابزار تکنیکی است و ما سعی می‌کنیم ضبط حرکت و انیمیشن سنتی را در یک سیستم پیاده کنیم.

من و «استیون» مهارتمان در ساختن فیلم بلند است. منظورم این است که ما از کامپیوتر استفاده نمی‌کنیم. حتی برای کارهای خودمان! من حتی به سختی ای‌میل می‌فرستم! اما می‌خواستیم دنیای مجازی تن‌تن را با شخصیت‌ها و مکان‌هایش با کامپیوتر خلق کنیم؛ پیوندی بین دوربین مجازی و نمای فیلم بلند در جهان حقیقی.

این شیوه‌ی فیلم‌برداری از جهان ‌حقیقی نیست که اهمیت دارد، بلکه روش فیلم‌برداری فیلم در درون آن جهانی ‌است که به آن فکر می‌کنیم.

  • چرا در این فیلم «پروفسور تورنسل»3 (کالکولوس) حضور ندارد؟

جکسون:

در این نسخه‌ی سینمایی قرار نبود حضور داشته باشد، چون پروفسور تورنسل از کتاب «گنج‌های راکهام سرخ‌پوش» به داستان‌های تن‌تن وارد می‌شود. اما اگر قرار باشد فیلم دیگری بسازیم، پروفسور تورنسل در بیش‌تر داستان‌ها نقش دارد.

استیون اسپیلبرگ:

[با خنده] خیلی خوشحالم که شما پروفسور تورنسل را می‌شناسید!

  • لطفاً از روش ضبط حرکت چشم و اهمیتش در فیلم برایمان توضیح بدهید.

جکسون:

خوب، «چشم» مهم‌ترین عضو صورت هر بازیگری است. منظورم این است که هر بازیگر بزرگی خوب می‌داند که چه‌جوری از چشم‌هایش استفاده کند. 

وقتی که داشتیم «ارباب‌ حلقه‌ها» را می‌ساختیم و شخصیت «گالوم» را در کامپیوتر خلق می‌کردیم، به نیوزلند رفتیم و چشم‌هایی ساختیم که شخصیت‌هایمان قرار بود به نحوی کاملاً علمی از آن‌ها استفاده کنند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 647

برای این‌کار، روی چشم‌های واقعی مطالعه می‌کنی. مطالعه می‌کنی که چه‌جوری نور در داخلشان منعکس می‌شود، پشت چشم‌ها را مطالعه می‌کنی، این‌که عنبیه چه‌جوری احساسات را بازتاب می‌دهد. حسابی درگیر جزئیاتی علمی می‌شوی. این موضوع سر «گالوم» حیاتی بود و بعدش هم «کینگ‌کُنگ» که شخصیت دیگری بود که با صورتش کار زیادی انجام نمی‌داد، بلکه چشم‌هایش به شما می‌گفتند که دارد به چه فکر می‌کند.

در «آواتار» هم چشم‌ها خیلی حیاتی بودند. این‌جوری است که کمپانی ما واقعاً در تحقیق و مطالعه درباره‌ی چشم‌ها سنگ تمام گذاشته است. با شما موافقم که درباره‌ی تن‌تن هم درست مثل هر فیلم دیگری مجبور بودیم یک گروه بازیگر جمع‌ کنیم و آن‌ها هم باید با چشم‌هایشان مثل فیلم‌های زنده، خیلی چیزها می‌گفتند.

  • این‌که فیلم را در عصر فیلم‌سازی دیجتال ساختید، چه‌طور بود؟

اسپیلبرگ:

خوب ممکن است تحت تأثیر شرایط مسلم عصر فیلم‌های دیجیتال باشد، اما عصر آنالوگ است که هم‌چنان دارد قصه می‌گوید. این است که خیلی مهم است. چیزی مهم‌تر از قصه وجود ندارد.

  • چه ویژگی‌هایی در این فیلم هست که طرفدارهای فیلم‌های اسپیلبرگ، را دلبسته‌ی آن کند؟ جدای از این آیا به عنوان یک طرفدار تن‌تن، از دیدن فیلم تن‌تن به کارگردانی پیتر جکسون هیجان‌زده می‌شوید؟

اسپیلبرگ:

بگذارید اول جواب سؤال دومتان را بدهم! پیتر را به عنوان کارگردانی که بخواهد قسمت دوم ماجراهای تن‌تن را با حضور پروفسور تورنسل بسازد، به شدت امیدوارکننده و موفق می‌بینم.

اما درباره‌ی سؤال اول، این فیلم را برای همه‌ی شما ساختم. منظورم این است که بعضی از فیلم‌هایم را برای خودم می‌سازم و دل‌مشغولی خودم هستند. این کار را زمانی می‌کنم که موضوعی شخصی و خیلی حساس برایم پیش می‌آید و نمی‌توانم تصور کنم که من یک تماشاگرم .

ژانرهای مختلفی هست که احتیاج دارم برای تماشاگرهایم بسازم، تا کنار من بنشینند و فیلمی را که ساخته‌ام ببینند. تن‌تن هم یکی از همان‌هاست.

  •  برای خودتان تن‌تن چه جذابیتی داشت که تصمیم گرفتید او را به تصویر بکشید؟

اسپیلبرگ:

راستش تن‌تن هیچی هم که نباشد، روایت‌گر شخصیت خودم است. او یک خبرنگار شجاع و سرسخت است که باید برای روزنامه‌ها گزارش تهیه کند. آن‌چه من از تن‌تن دیدم این است که هیچ‌وقت جواب منفی برای سؤال‌هایش ندارد و این داستان زندگی من است.

جکسون:

تمام ماجرا سر اراده‌اش است. او هیچ‌وقت، هیچ‌وقت، کاری را که شروع کرده، ول نمی‌کند. وقتی به دنبال چیزی می‌افتد، هیچ‌وقت توقف نمی‌کند و وقتی شروع می‌کند به ساختن یک فیلم هم قضیه به همین‌شکل پیش می‌رود.

***

1. «موشن کَپچِر» یا «ضبط حرکت» نوعی فناوری دیجیتال در سینماست که در آن یک بازیگر حالت‌های بدن شخصیت فیلم را جلوی دوربین اجرا می‌کند و آن حالت‌ها در کامپیوتر شبیه‌سازی می‌شوند.

2. «وسترن اسپاگتی» به فیلم‌های وسترنی گفته می‌شد که در اروپا و بیش‌تر توسط کارگردان‌های ایتالیایی ساخته می‌شده است.

3. «پروفسور تورنسل» که به این نام در ایران معروف است، نام فرانسوی این شخصیت است که در ترجمه‌ی انگلیسی نامش به «پروفسور کالکولوس» تغییر کرده است.


برچسب‌ها: تن تن بلاگ, تن تن, اسپیلبرگ, تن تن در دنیای جادوی دیجیتال, مصاحبه ای با اسپیلبرگ و پیتر جکسون
+ نوشته شده در  سه شنبه ششم تیر ۱۳۹۱ساعت 20:59  توسط محمد حسین   | 

خرچنگ پنجه طلایی

+ نوشته شده در  یکشنبه چهارم تیر ۱۳۹۱ساعت 0:39  توسط محمد حسین   | 

اولین واکنش‌ها به «راز اسب شاخدار» / اسپیلبرگ قصه‌‌ تن تن را خراب کرده است

تن تن بلاگ: «ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار» روایت سینمایی استیون اسپیلبرگ از قصه‌های مصور تن تن و میلو  اولین بار در دنیا شنبه شب در بروکسل روی پرده می‌رود.

این فیلم سه‌بعدی از هفته آینده در بریتانیا و از 21 دسامبر در آمریکای شمالی اکران می‌شود.

تن تن، خبرنگار جوان قصه‌های هرژه طرفدارانی سرسخت دارد که از تک تک ماجراهای او لذت می‌برند. شاید به همین دلیل است نمایش‌ مطبوعاتی پروژه 82 میلیون پوندی «راز اسب شاخدار»‌ که با تکنولوژی «موشن کیپچر» ساخته شده، با واکنش منفی گروهی روبرو شده است.

یک منتقد دیدن این فیلم را به «دیدن یک صحنه تجاوز» تشبیه کرد و منتقدی دیگر آن را «یک اثر التقاطی گرفته» و «دردناک» دانست.

ای ال کندی نویسنده و از طرفداران قصه‌های تن تن که نقدی درباره «راز اسب شاخدار» برای بی‌بی‌سی 2 نوشته، گفت: «آدم‌ها وقتی یک نفر چیزهای محبوب دوران کودکی‌شان را عوض کنند، از عصبانیت دیوانه می‌شوند.»
او افزود: «آن چه در پیش‌نمایش «راز اسب شاخدار» نظرم را جلب کرد تیره و تار بودن فیلم بود، در حالی که مشخصه قصه‌های هرژه شفاف بودن خطوط تصاویر است.»
اسپیلبرگ با الهام از «پالت» هرژه از شخصیت‌ها، قصه‌ها و طراحی، با پیتر جکسون کارگردان سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» همراه شد و همان طور که انتظار می‌رفت روایتی هالیوودی از ماجراهای تن تن ارائه کرده است.
 


صحنه‌ای از فیلم سه‌بعدی «ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار»

او بجای تکیه بر شوخ‌طبعی قصه‌های هرژه تمرکز خود را روی اکشن گذاشته و از چهره‌هایی چون جیمی بل، اندی سرکیس و دانیل کریگ به عنوان صداپیشه استفاده کرده است.

اسپیلبرگ برای ساخت جلوه‌های ویژه «راز اسب شاخدار» با همان شرکتی کار کرد که جلوه‌های ویژه «آواتار» جیمز کامرون را تولید کرد و از تکنیک‌های روزآمد‌شده «موشن کپچر» بهره برد.

او دلیل استفاده از این تکنیک را «شباهت بسیار به طراحی‌های دستی هرژه» دانست، اما منتقدان تاثیر خفقان‌آور آن بر فضای کتاب‌های اصلی را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
نائومی آلدرمن نویسنده، گفت: «من هم اعتقاد دارم فیلم اسپیلبرگ بی‌جان است. بخش زیادی از این مسئله به پرداخت شخصیت‌ها برمی‌گردد. کاپیتان هادوک بیشتر یک کاریکاتور است و تامسن و تامپسن هم شخصیت‌های کمدی هستند. از همه بدتر که فیلم تنها دو شخصیت زن دارد که فقط پنج دیالوگ دارند. البته این ایراد متوجه قصه‌های اصلی هم هست.»

در همین حال، ژان-کلود ژوره از مدیران سابق بنیاد قصه‌های تن تن گفت: «این خطر وجود دارد که نگاه اسپیلبرگ به آثار هرژه ضربه بزند. بدون تردید بیزنس خوبی است، اما شاید نتواند در درازمدت به حفظ آثار او کمک کند.»
این نگاه توام با احترام همیشه نسبت با هرژه همراه بوده است. او با نام اصلی ژرژ رمی در سال 1907 به دنیا آمد. هرژه نگارش قصه‌های تن تن را از سال 1929 در یکی از روزنامه‌های بروکسل آغاز کرد و این قصه‌ها خیلی زود مورد توجه قرار گرفتند.

قصه‌های هرژه در اوج شهرت او به 60 زبان ترجمه شدند. او در مجموع 24 کتاب تن تن منتشر کرد. با مرگ هرژه در سال 1983، آخرین کتاب مجموعه تن تن با عنوان «تن تن و هنر الفبا» نیمه تمام باقی ماند.

در همان سال‌ها اسپیلبرگ که شنیده بود بعضی منتقدان «مهاجمان صندوقچه گمشده» او را با آثار نویسنده بلژیکی مقایسه کرده‌اند، به او زنگ زد.

اسپیلبرگ گفت: «او قبول کرد و از من خواست قصه‌هایش را به فیلم برگردانم»

علاقه اسپیلبرگ به دنیای شخصیت‌های هرژه قابل درک است. مایکل فار نویسنده «تن تن: کتاب راهنمای کامل» گفت: «کار او دوست‌داشتنی است. همین که آن را کشف می‌کنید، کاملا مجذوب می‌شوید.»

در قصه‌های هرژه، تن تن بجز عزم راسخ برای حل معما ویژگی‌های چندان تعیین‌کننده دیگری ندارد و حالت چهره او هم نهایت در حد سه خط و دو نقطه است. او شخصیتی مبهم است که می‌تواند برای همه جذاب باشد.

نیک رادول رئیس شرکت مولنسار که حقوق خرید و فروش تمام آثار تن تن را در اختیار دارد، گفت: «تن تن اسطوره بزرگ قرن بیستم است. می‌توانید این کتاب‌ها را در 14 سالگی بخوانید یا در 38 سالگی و در هر دو حال از چیزهای متفاوت لذت ببرید.»

او در واکنش به انتقادها از فیلم جدید، گفت: «آن‌ها تفسیر خود را از قصه‌های تن تن داشتند، همان طور که کارگردانان تئاتر می‌توانند تفاسیر متفاوت از شکسپیر داشته باشند. اگر این فیلم بتواند مردم را به کتاب‌ها برگرداند که چه بهتر. همراهی پیتر جکسون و استیون اسپیلبرگ با این پروژه هم برای بلژیک خوب است هم برای قصه‌های هرژه.»

پیش از این چند اقتباس موفق از ماجراهای تن تن انجام شده است. سال 1991 مجموعه تلویزیونی انیمیشن «ماجراهای تن تن» در حداقل 17 کشور روی آنتن رفت. یک اقتباس نمایشی از این قصه‌ها هم در لندن مورد استقبال قرار گرفت.

«راز اسب شاخدار» که بر مبنای کتاب یازدهم از مجموعه 24 قسمتی هرژه ساخته شده، سرآغاز یک مجموعه سینمایی خواهد بود. فعلا ساخت فیلم‌های دوم و سوم در دستور کار است.

جیمی بل روز جمعه گفت: «امیدوارم تا مدت‌ها با تن تن باشم. اگر تماشاگران استقبال کنند حاضرم تا آخر عمرم بجای تن تن حرف بزنم.»

یک پسر و سگ او: ماجراهای مهم تن تن
1929: «تن تن و برفی» اولین بار در «لو پوتی ونتیم» از ضمائم روزنامه «لو ونتیم سی‌یکل» ظاهر شدند.
1930: «تن تن در سرزمین شوراها» («فرار از شوروی») در قالب یک کتاب منتشر شد.
1931: «تن تن در کنگو» جنجالی‌ترین کتاب مجموعه تن تن منتشر شد.
1938: تن تن در «جزیره سیاه»‌ برای اولین بار به بریتانیا رفت.
1941: شخصیت کاپیتان هادوک اولین بار در کتاب «خرچنگ پنجه طلایی» معرفی شد.
1961: تن تن با فیلم «Tintin and the Mystery of the Golden Fleece» به طور جدی وارد دنیای سینما شد.
1976: «تن تن و پیکاروها» آخرین کتاب تن تن بود که هرژه به پایان رساند.
1983: ژرژ رمی که قصه‌های خود را با نام هرژه می‌نوشت در 75 سالگی درگذشت.
1986: «تن تن و هنر الفبا»، کتاب نیمه تمام هرژه پس از مرگ او منتشر شد.
92-1991: مجموعه تلویزیونی «ماجراهای تن تن» روی آنتن رفت.
2008: طرح روی جلد «تن تن در آمریکا»‌ در سال 1932 به قیمت 650 هزار پوند به فروش رسید.
2010: یک مجسمه برنزی تن تن و برفی در حراجی در پاریس حدود 109 هزار پوند فروخته شد.


برچسب‌ها: تن تن بلاگ, تن تن, تن تن سه بعدی, اسپیلبرگ, راز اسب شاخدار
+ نوشته شده در  شنبه سوم تیر ۱۳۹۱ساعت 23:50  توسط محمد حسین   | 

نگاهی به آثار سینمایی تن تن


نمایش عروسکی تن تن (تن تن و خرچنگ پتجه طلائی)

(سال تولید: ۱۹۴۷ /ورژن: سیاه و سفید / کارگردان :کلود میسون/ زبان: فرانسوی / زمان:۶۰دقیقه)



فیلم سینمایی تن تن و کشتی اسرار آمیز (راز پشم طلائی)

(سال تولید:۱۹۶۱ / ورژن : رنگی/ کارگردان: ژان جاکوب ورنه / زبان: فرانسوی / زمان:۹۳ دقیقه)



فیلم سینمایی تن تن و پرتقال های آبی

(سال تولید :۱۹۶۴ / ورژن : رنگی / کارگردان: فیلیپ کاندرویر / زبان : فرانسوی / زمان:۹۳ دقیقه)



فیلم سینمایی (تن تن و معبد خورشید)

(سال تولید: ۱۹۶۹ / ورژن: رنگی / ادیت لتسته / زبان: انگلیسی / زمان:۷۶ دقیقه)


انیمیشن تن تن و دریاچه کوسه ها

(سال تولید:۱۹۷۹ / ورژن:رنگی / کارگردان: ریموند بلانک / زبان: انگلیسی / زمان:۸۱ دقیقه)



 مجموعه انیمیشن تلویزیونی بلژیک

(سال تولید:۱۹۹۱ / ورژن:رنگی / محصول بلژیک و کانادا/ زبان: فرانسوی / زمان هر داستان:۴۵ دقیقه)

 

مستند تن تن

(سال تولید:۲۰۰۳  / ورزن:رنگی /کارگردان: آندرس هوگورسبو/ زبان:انگلیسی /زمان: ۷۳دقیقه)



برچسب‌ها: تن تن بلاگ, تن تن, دریاچه کوسه ها, تن تن و پرتقال های آبی, راز پشم طلایی, تن تن و کشتی اسرار آمیز, مستند تن تن, نمایش عروسکی تن تن, خرچنگ پنجه طلایی
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم خرداد ۱۳۹۱ساعت 13:7  توسط محمد حسین   | 

فیلم سه بعدی تن تن بر پرده سینماهای بریتانیا

سرانجام روایت سینمایی سه بعدی استیون اسپلبرگ از ماجراهای قهرمان کارتونی محبوب کتاب های مصور هرژه، نویسنده بلژیکی، بر پرده سینماهای بریتانیا آمده و از ۲۱ دسامبر در آمریکای شمالی اکران خواهد شد.

فیلم "ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار" که با بودجه ۸۲ میلیون پوندی و به صورت سه بعدی تهیه شده، نخستین فیلم سینمایی انیمیشن است که در "هالیوود" بر اساس ماجراهای تن تن ساخته شده است.

اسپیلبرگ در ساختن این فیلم، تکنیک های جدید "موشن کپچر" را که برای ایجاد جلوه‌های ویژه در فیلم "آواتار" جیمز کامرون از آنها استفاده شده بود، به کار گرفته است.

 

استیون اسپیلبرگ جلوی قطاری که عوامل فیلم را به پاریس می برد

 تن تن در این داستان ها درگیر ماجراهایی معمایی و پیچیده می شود و در نهایت به کمک کاپیتان هادوک و سگ باهوش اش میلو موفق می شود آن معما را حل کند و خود را از مخمصه برهاند. ماجراهای تن تن، ژانرهای مختلف از جنایی و گانگستری گرفته تا فانتزی و علمی تخیلی را دربر می گیرد.

تاکنون دو مجموعه تلویزیونی انیمیشن بر اساس ماجراهای تن تن ساخته شده است. نخستین مجموعه، ۱۰۴ اپیزود کوتاه بود که در فاصله سال های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲ تولید شد اما موفق نبود. مجموعه بعدی که در ۲۱ قسمت و در فاصله بین سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۲ ساخته شد، با تکنیک کلاسیک انیمیشن و بسیار نزدیک به طرح های کتاب های مصور تن تن ساخته شده بود و موفقیت بسیاری کسب کرد و از تلویزیون های پنجاه کشور جهان از جمله ایران پخش شد و هنوز بهترین اقتباس سینمایی از این داستان ها محسوب می شود.

علاوه بر تلویزیون، چند اقتباس سینمایی نیز تا کنون بر اساس داستان های تن تن صورت گرفته است که نخستین آنها "خرچنگ پنجه طلایی" بود که در سال ۱۹۴۷ در بلژیک تهیه شد. در سال ۱۹۶۱ ژان ژاک ورنه کارگردان فرانسوی اقتباسی زنده (غیر انیمیشن) از داستان های هرژه ساخت که موفقیت نسبتا زیادی به دست آورد و منجر به ساختن قسمت دوم آن در سال ۱۹۶۴ شد.

اسپلبرگ از سه داستان تن تن به نام های "خرچنگ پنجه طلایی"، "راز اسب شاخدار" و "گنج راکهام سرخ" در اقتباس سینمایی خود، استفاده کرده و جیمی بل، اندی سرکیس و دانیل کریگ، از جمله بازیگرانی اند که به جای شخصیت های انیمیشن آن حرف زده اند.


برچسب‌ها: تن تن بلاگ, تن تن, تن تن سه بعدی
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفدهم خرداد ۱۳۹۱ساعت 16:11  توسط محمد حسین   | 

خبرنگاری تن تن در سینماهای جهان

نسخه جدید فیلم «ماجراهای تن‌ تن» كه هم اكنون در سینماهای جهان در حال اكران است، توانسته است به یكی از پرفروش‌ترین آثار ماجراجویانه سینمایی در كشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس تبدیل شود.


تن تن

«ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار»، محصول همکاری دو كارگردان تكنیكی و توانای سینما و دو استاد سینمای فانتزی و ماجراجویانه یعنی پیتر جکسن و استیون اسپلبرگ و روایت سه بعدی آنها از ماجراهای قهرمان کارتونی معروف و محبوب کتاب‌های مصور (کامیک بوکز) ارژه، نویسنده بلژیکی است.

فیلم «ماجراهای تن تن؛ راز تك‌شاخ» ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ با فروش هفتگی ‌هفت میلیون دلار در سینماهای انگلیس، همچنان رتبه اول فروش را در این كشور در اختیار دارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این فیلم كه اكنون در ‌‌51ظ  سالن سینمای انگلیس درحال اكران است، به مجموع فروش ‌‌22 میلیون دلار در این كشور رسیده است.

«ماجراهای تن تن» به تهیه‌كنندگی «پیتر جكسون» و محصول كمپانی سونی از اوایل سال گذشته به شكل اقتباسی وارد مرحله تولید ‌شد و بازیگرانی چون «جمی بل»، «دانیل كریك» و «اندی سرمیكس» در آن نقش‌آفرینی داشته‌اند. فیلم اسپیلبرگ هم‌ اكنون در ‌‌512 سالن سینمایی انگلیس در حال اكران است.

«رابرت رودات» كه برای فیلم‌نامه «نجات سرباز رایان» نامزد دریافت جایزه شد، نگارش فیلم‌نامه‌ «ماجراهای تن تن» را بر عهده داشته است. داستان نسخه سینمایی «تن تن» به مبارزه گروهی از سربازان متحد به رهبری «كارل فرانكلین» می‌پردازد كه به مقابله با تهاجم نیروهای بیگانه می‌پردازند.

پیتر جکسون، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم های افسانه‌ای چون «ارباب حلقه ها» و «کینگ کنگ»، تهیه‌کننده این فیلم و استیون اسپیلبرگ که فیلم های فانتزی و پرماجرایی چون ئی تی، مجموعه فیلم های ایندیاناجونز، پارک ژوراسیک و کاپیتان هوک (پیتر پن) را در کارنامه خود دارد، کارگردان آن است.

اما همکاری این دو کارگردان، در تن تن، برای اغلب دوستداران کتاب های مصور تن تن، تا حد زیادی ناامید کننده بوده است.

تن تن به انتظارات نسلی که با کتاب های تن تن و انیمیشن های او بزرگ شده اند، جواب نمی دهد، اما برای تماشاگرانی که بدون هیچ پیش آگاهی و یا نوستالژی و خاطره ای از این چهره آیکونیک دنیای انیمشین و کتاب های مصور به دیدن این فیلم می روند، نه تنها راضی کننده بلکه وجدآور است.

این فیلم بر مبنای سه قصه از ماجراهای تن تن یعنی «خرچنگ پنجه طلایی»، « اسب شاخدار» و « گنج راکام» که ارژه آنها را در فاصله سال های ‌1941 تا ‌1944 نوشته و منتشرکرده، ساخته شده و اسپیلبرگ در ساختن آن از تکنیک جدید «موشن کپچر» که برای ایجاد جلوه‌های ویژه در فیلم آواتار جیمز کامرون و ارباب حلقه ها و کینگ کنگ پیترجکسن به کار رفته بود، استفاده کرده است.

تن تن، خبرنگار جوان زبل و ماجراجویی است که نویسنده ای بلژیکی به نام ژرژ رمی با نام مستعار ارژه آن را خلق کرد و نخستین بار در سال ‌1929منتشر کرد و از آن زمان تا امروز، نه تنها در میان کودکان بلکه در میان بزرگسالان نیز، محبوبیت فراوانی داشته است. این داستان ها که به ‌8ظ  زبان زنده دنیا ترجمه شده و تاکنون ‌35ظ  میلیون نسخه از آن به فروش رفته، ماجراهای تن تن، سگ او، اسنویی (یا میلو در نسخه ارژینال بلژیکی/فرانسوی) و کاپیتان هادوک را در سرزمین های مختلف، در دوران های مختلف دنبال می کند.

تن تن اسپیلبرگ همان قدر که کارتونی و فانتزی است، همان اندازه نیز واقعی و باورپذیر است. اسپیلبرگ تن تن از قالب دو بعدی و کارتونی آن درآورده و به او جسمیت بخشیده است. ممکن است جیمی نل (بازیگر نقش تن تن)، عینا همان تن تن قصه های کودکی ما نباشد و کاریزمای او را نداشته باشد اما او همانند تن تن ریزنقش است و هویت بچه گانه، چالاک و سرزنده او را در خود دارد.

تن تن در این داستان ها، غالبا درگیر ماجراهایی پیچیده و خطرناک می شود و در نهایت به کمک کاپیتان هادوک و سگ باهوشش موفق می شود خود را از مهلکه برهاند. ماجراهای تن تن، ژانرهای مختلف از جنایی و گانگستری گرفته تا فانتزی، علمی تخیلی و وسترن را دربر می گیرد.

تاکنون دو مجموعه تلویزیونی انیمیشن بر اساس ماجراهای تن تن ساخته شده است. نخستین مجموعه، ‌1ظ 4اپیزود کوتاه بود که در فاصله سال های ‌1958 تا ‌1962تولید شد اما موفق نبود. مجموعه بعدی که در ‌21 قسمت و در فاصله بین سال های ‌1991تا ‌1992ساخته شد، با تکنیک کلاسیک انیمیشن و بسیار نزدیک به طرح های کتاب های مصور تن تن ساخته شده بود و موفقیت بسیاری کسب کرد و از تلویزیون های پنجاه کشور جهان پخش شد و هنوز بهترین اقتباس سینمایی از این داستان ها محسوب می شود.

علاوه بر تلویزیون، چند اقتباس سینمایی نیز تا کنون بر اساس داستان های تن تن صورت گرفته است که نخستین آنها "خرچنگ پنجه طلایی" بود که در سال ‌1947در بلژیک تهیه شد. در سال ‌1961 ژان ژاک ورنه کارگردان فرانسوی اقتباسی زنده (غیر انیمیشن) از داستان های ارژه ساخت که موفقیت نسبتا زیادی به دست آورد و منجر به ساختن قسمت دوم آن در سال ‌1964شد.

ارژه خود بیش از هر نویسنده دیگری تحت تاثیر سینما بود و به اعتراف خود در داستان های «تن تن در سرزمین شوروی» و «تن تن در آمریکا»، از فیلم های ضد جاسوسی، وسترن و گانگستری آمریکایی، الهام گرفته است.

در این داستان، تن تن همانند رابرت دونات «سی و نه پله»، برای فرار از شر جاسوس ها، باید دره ها و کوه های اسکاتلند را زیر پا بگذارد. هرژه در داستان «تن تن در آمریکا»، برای نخستین بار، یک شخصیت واقعی یعنی ال کاپون، گانگستر معروف را وارد داستان تن تن کرد.

تن تن با اینکه شخصیتی مدرن و متعلق به دنیای مدرن است اما هزار و یک شبی ترین شخصیت دنیای غرب است. او همانند سندباد ماجراجوست و دریاها و سرزمین های گوناگون را زیر پا می گذارد. او برای ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویانه اش، به آفریقا، آمریکا، روسیه، آمریکای لاتین، زیر اقیانوس و حتی به ماه سفر می کند تا کنجکاوی اش را ارضا کند. اما برخلاف داستان های هزارویک شب، شخصیت های تن تن و دنیای آنان غیر رمانتیک است.

او تنها و با سگ ملوس و باهوشش زندگی می کند و در فیلم اسپیلبرگ نیز این دنیای غیر رمانتیک عینا بازسازی شده است.

تن تن

ماجراجویی تن تن شباهت بسیاری به ماجراجویی ایندیاناجونز اسپیلبرگ دارد. برخی از منتقدان نیز زمان اکران فیلم ایندیاناجونز در دهه هشتاد، به این موضوع اشاره کردند و همان زمان بود که اسپلیبرگ حقوق اقتباس از داستان های تن تن را بعد از مرگ ارژه از بیوه او خرید اما به دلایلی ساخت آن به تاخیر افتاد تا امروز که بعد از سه دهه، آن را به صورت سه بعدی عرضه کرد.

در فیلم اسپیلبرگ، تن تن، به همراه سگش در بازار قدیمی شهر بروکسل، ماکت کوچک یک کشتی قدیمی قرن هفدهمی به نام یونیکورن (اسب شاخدار) را می خرد که متعلق به سرفرانسیس است که به دنبال حمله دزدان دریایی به ریاست مرد خبیثی به نام « راکام سرخپوش» (با بازی دانیل کریگ) در دریا غرق شده و گنج گران قیمتی را با خود به قعر اقیانوس برده است. تن تن پی می برد که سرفرانسیس، سه ماکت مشابه ساخته و نقشه گنج غرق شده را در آنها جا سازی کرده و حالا مرد شیطان صفتی به نام سکرین که از نوادگان «راکام سرخپوش» است به دنبال آن نقشه هاست. بقیه ماجرا، رقابت تن تن و راکام سرخپوش برای دست یابی به ماترک سرفرانسیس است.

تن تن خیلی خوب شروع می شود. بروکسل قدیم و بازار آن بسیار خوب ساخته شده. اسپیلبرگ بدون تلف کردن وقت، ما را وارد ماجرای اسب شاخدار (یونیکورن) می کند و شخصیت محوری فیلم یعنی تن تن و سگ او را به ما معرفی می کند.

تن تن خیلی زود پی می برد که با خرید ماکت کشتی، وارد ماجرای هیجان انگیز، اسرارآمیز و پرخطری شده است. تلاش ساکرین و دارودسته اش برای سرقت ماکت کشتی و دست یافتن به نقشه گنج، پتانسیل کافی برای خلق یک اثر ماجرایی هیجان انگیز را دارد.

تن تن اهل خطر است و بی مهابا برای کشف حقیقت، برملا کردن رازها و یا نقش برآب کردن توطئه تبهکاران (فرقی نمی کند که جویندگان گنج یا آدم ربایان یا ماموران کا گ ب روسی باشند)، خود را به خطر می افکند.

او خبرنگار جوان، کنجکاو و سمجی است که اغلب پا از حوزه فعالیت حرفه ای اش فراتر گذاشته و در نقش یک کارآگاه یا مامور اینتلیجنت سرویس (مثل جیمزباند) یا سیا و یا یک ماجراجوی بی باک (مثل ایندیاناجونز) فرو می رود.

یکی از ویژگی های ماجراهای تن تن این است که در فاصله پنجاه سال، یعنی از زمان نخستین انتشار داستان تن تن در سال ‌1929 تا انتشار آخرین مجموعه آن در سال ‌1968، شخصیت های تن تن از نظر سن و قیافه تغییر نکرده اند. تن تن همیشه نوجوانی تیز و فرز، پر انرژی و فعال بوده و هست. با اینکه زور فوق العاده یا قدرت جسمی و یا جادویی خاصی ندارد، اما همیشه می تواند از پس دشمنانش برآید و آنها را شکست دهد.

این فیلم بر مبنای سه قصه از ماجراهای تن تن یعنی «خرچنگ پنجه طلایی»، «راز اسب شاخدار» و «گنج های راکام» که هرژه آنها را در فاصله سال های ‌1941تا ‌1944 نوشته و منتشرکرده، ساخته شده است.

در این فیلم و اصولا در اغلب داستان های تن تن، او خبرنگاری نیست که به انگیزه تهیه یک گزارش یا خبر وارد یک ماجرای پیچیده و اسرارآمیز شده باشد. ما او را در محل کارش مثلا دفتر یک روزنامه یا در حال نوشتن گزارش یا یادداشت نمی بینیم بلکه او خود، سوژه یک خبر و ماجرایی است که تصادفا درگیر آن می شود. در این فیلم او ناخواسته وارد ماجرای اسرارآمیز و پرهیجان کشتی یونیکورن (اسب شاخدار) و گنج گمشده سر فرانسیس شده و جانش به خطر می افتد. اما او بعد از رهایی از شر دارودسته سکرین، باز هم دست بردار نیست و بارها جان خود و سگش را برای یافتن گنج گمشده به خطر می اندازد.

اسپیلبرگ، داستان هایی از تن تن را انتخاب کرده که نقش کاپیتان هدک در آنها پر رنگ تر از بقیه و حتی تن تن است.

کارآگاهان سبیلو (تامسن ها) که معمولا در داستان های تن تن آدمهایی دست و پاچلفتی و احمق اند که هیچ گاه به موقع سر نمی رسند و یا هیچ کار مثبتی از دستشان برنمی آید و اغلب باعث ایجاد دردسر و اختلال در نقشه ها و برنامه های تن تن می شوند، در این فیلم، شخصیت فعال تر و مثبت تری دارند.

تن تن

فیلم تا جایی که تن تن به همراه کاپیتان با قایق از دست سکرین می گریزند و با هواپیمای کوچک او خود را به صحرای خشک و بی آب و علف مراکش می رسانند، خوب پرداخت شده و به اندازه کافی سرگرم کننده و هیجان انگیز است اما از آن به بعد انرژی و تحرک خود را از دست می دهد و خسته کننده می شود.

به ویژه صحنه های سراب دیدن کاپیتان در صحرا و یادآوری داستان مبارزه جد او با راکام سرخپوش، واقعا کسالت آور است و کشش لازم را برای جذب تماشاگر ندارد.

در مجموع تن تن اسپلبرگ فیلمی پرتحرک و هیجان انگیز و جذاب است که بخشی از جذابیت آن قطعا مدیون موسیقی پر انرژی و گیرای جان ویلیامز است.

تن تن اسپیلبرگ همان قدر که کارتونی و فانتزی است، همان اندازه نیز واقعی و باورپذیر است. اسپیلبرگ تن تن از قالب دو بعدی و کارتونی آن درآورده و به او جسمیت بخشیده است. ممکن است جیمی نل (بازیگر نقش تن تن)، عینا همان تن تن قصه های کودکی ما نباشد و کاریزمای او را نداشته باشد اما او همانند تن تن ریزنقش است و هویت بچه گانه، چالاک و سرزنده او را در خود دارد.

ویژگی خارق العاده تن تن این است که او همانند ایندیاناجونز قادر است همه نوع وسایل نقلیه دریایی، هوایی و زمینی را براند. اسپلبرگ از این ویژگی تن تن در فیلمش خوب استفاده می کند.

تکنیک موشن کپچر نه تنها به شخصیت های کارتونی تن تن جسمیت بخشیده بلکه ساختن صحنه های غیرممکن داستان تن تن مثل ظاهر شدن کشتی غول آسا از دل صحرا و تبدیل شن های صحرا به موج های دریا را به سادگی ممکن ساخته است.

تن تن و سگش از جذاب ترین و دوست داشتنی ترین شخصیت های تخیلی و کارتونی اند که ابتدا در قالب داستان های مصور و بعد در قالب کارتون و نیز فیلم داستانی زنده و حالا به صورت انیمیشن دیجیتال و سه بعدی بر پرده سینما آمده است.

جادویی در تن تن و ماجراهای او هست که باعث می شود ما آنها را باور کنیم. حالا فرقی نمی کند که دو بعدی باشد یا سه بعدی. با تکنیک های دیجیتال موشن کپچر ساخته شده باشد یا با مداد های رنگی ارژه خلق شده باشد. تن تن در همه اشکال آن فوق العاده و سحر انگیز است.


برچسب‌ها: تن تن بلاگ, تن تن, اسپیلبرگ, موشن کیپچر, تن تن سه یعدی
+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم خرداد ۱۳۹۱ساعت 13:38  توسط محمد حسین   | 

کارتون های تن تن به زبان فارسی ،فرانسوی و انگلیسی

 

برای مشاهده لینک ها به ادامه مطلب رجوع کنید.


برچسب‌ها: دانلود کارتون تن تن, انگلیسی, فرانسوی, دانلود کارتون, کارتون تن تن
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه ششم آذر ۱۳۹۰ساعت 22:8  توسط محمد حسین   | 

دانلود فیلم اسب شاخدار

 

اسب شاخدار (unicorn)

توضیحات و لینک دانلود در ادامه مطلب..


برچسب‌ها: تن تن بلاگ, تن تن, اسپیلبرگ, تن تن سه بعدی, دانلود فیلم تن تن سه بعدی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه ششم آذر ۱۳۹۰ساعت 21:38  توسط محمد حسین   |